livetsomtinaochmamma

Alla inlägg den 1 maj 2012

Av Tina Köppä - 1 maj 2012 21:02

Har ej orkat blogga något den senaste veckan då de har varit full fart som vanligt. Men tänkte köra en hel veckas uppdatering så ni får veta vad vi har gjort börjar med att skriva från onsdagen förra veckan :)

och för att det ska bli lite roligare att läsa så slänger jag upp lite bilder också :D


Onsdag:


Var en riktig skit natt då jag själv hade svårt att sova och Ruben fortfarande hade nästäppa. Men vi gick upp ganska tidigt för att göra i ordning oss för att åka in till stan och träffa Maria. Calle mådde fortfarande sådär, men rösten hade kommit tillbaka iallfall.

Calle hjälpte till på morgonen med att ge lilleman gröt så jag fick göra i ordning mej i lugn och ro.

Mumms!

   

Smaskens med gröt!


När det sedan var dags för att gå till bussen så hör jag hur Ruben sitter och stånkar i barnstolen, Såklart att hans ska baja då precis när vi ska gå och är klara. och inte nog med de, det var en rejäl blaja som kom. Så det var bara till och byta alla kläder och ta nästa buss.

När vi skulle kliva på bussen så var det en jätte trevlig äldre dam som hjälpte oss på, hon hjälpte även till och stämpla mitt busskort så att jag inte behövde lämna vagnen. (Kändes som att hon var värd att nämnas)


När vi kom in till stan så gick vi till VeroModa och skulle leta efter en tunika till gammelmormor, den var slut :( Hittade istället en tröja till mej själv. hehe.. Sen så gick vi och träffade Maria och fortsatte med shoppingen.

Det blev en lång fika och mycket prat på caféet mitt i St:Per gallerian sen så fortsatte vi att shoppa..


Vi hann in på Åhléns också innan vi åkte hem, där stod vi och kolla på babykläder åt Rubis.

Då kom det fram en riktigt gammal dam, hon var nog närmare 80bast. hon tog tag i min arm och frågade vänligt med darrig röst ifall jag kunde hjälpa henne med storlek på byxor åt en nyfödd liten pojke. Jag tog fram några par som jag tyckte var fina och hon höll med men ville att det skulle vara i samma storlek som Ruben hade alltså stolek 62-68. Men då tyckte hon att dom var för dyra och frågade ifall dom var billigare om man tog en mindre storlek. hehe stackars lilla tant.. Vi kände oss även lite iaktagna av en annan dam som stod bakom oss och efter ett tag kom hon också fram och frågade om hjälp med kläder åt en liten pojke, Hon tyckte att vi lät så duktiga och kunniga.

Heehe, ja det är roligt att kunna hjälpa andra ibland. Hoppas deras barnbarn eller barnbarnsbarn blev nöjda och glada!!


 

Bodyn fastna på huvudet och helt plötsligt såg han ut som Pippi Långstrump

Torsdag:


Jag och Ruben tog bussen till Åland och tog en promenad därifrån hem till mormor. Hon ville möta oss på vägen och sagt och gjort så möttes vi efter ett tag på vägen. Men hon var helt slut då stackarn, inte lätt att ta sej fram i rullstol på vägarna med uppförsbackar och svängar. Så på vägen tillbaka för henne så kom vi på en jätte bra idé.

Hon tog barnvagnen framför sej och jag skjutsade både henne och ruben framför mej. Haha det måste ha sett sååå kul ut för billisterna som åkte förbi oss. "Här kommer tuff tuff tåget!" sjöng mormor för Ruben. Han såg mest fundersam ut på oss. haaha. Och oj vilket träningspass det blev för mej. drog dom så i iallfall 1,5km tror jag, och då hade jag gått biten i från Åland i väldigt högt tempo innan :) Lökig värre kan jag säga!


När vi kom hem till Mormor så bjöds de på kaffe och nybakta bullar. Det var man förtjänt efter den promenaden.


Sen så hjälpte hon till med att lägga i slingor i mitt hår och vi pratade och pratade som aldrig förr. Varit borta från varandra för länge märktes de (5dagar)

Tack så¨mycket för hjälpen och för allt mys som vi hade den dagen!


 

Sitter och leker i säcken med alla leksaker


Fredag/Lördag:


Riktigt skit väder, blåsigt som bara den och regnskurar till och från..

Men det positiva var att Rubens snuva var mycket bättre!


Mot kvällen så kom Marina (Calles kusin), Jakob (Marina son) och Jenny (Calles syrra) hem till oss. Vi åt pizza och mös med barnen. Senare på kvällen så hade vi riktigt fredagsmys, chipsskålar på hela bordet, läsk, dipp och en bra film. Tok mysig fredag och väldigt relaxt!

Jakob var välldigt intresserad av Ruben, medans Ruben var blyg och blev rädd flera gånger då Jakob tog på honom. hehe. Men på lördagen var det ombytta roller. Ruben tok för sej som bara den, han skulle ta på Jakob hela tiden och stirrade ut honom när dom satt brevid varandra. Hihi så mysigt att se dom ihop.

Marina och Jakob sov alltså över här från fredagen till lördagen, vilket inte blev så många sovande timmar.

Ruben och Jakob vaknade olika tider och skulle ha mat och napp. Och vi vaknade varje gång någon av dom vaknade. Så lördagsmorgonen fick tunga ögonlock men gick fort över då våra guldklimpar ger ifrån sej så mycket energi till oss. Plus att Kaffet gör susen på morgonen!! :D


 

Ruben och Jakob busar med Calle i sängen


 

Ruben och Jakob sitter och trummar på haklappen


Mot kvällen så fick vi ännu mer sällskap, utav Karlsson och Freddan.

Vi grillade och åt gott och spelade kort. Vid 7tiden så åkte Marina och Jakob.

Då blev det lite poker spelande. Jag som inte har spelat det så många gånger kom 2:a 2gånger av 2spel.

Spelade ut Calle båda gångerna och är fortfarande riktigt stolt!! Haha Vinnar skallar som vi är :P


Söndag:


Kanon väder!! Vi satt ute i solen tidigt på morgonen och drack kaffe. Underbart!!

Calle satt i linne och pressade i typ 10min sen så fick han någon slags energi kick och började kratta gräsmattan så allt de torkade gräset kom bort. Även jag blev pepp då, så jag tog tag i en av rabatterna och rensade där.

Riktigt fint blev de på våran tomt! :) Skönt när man får sådanna ryck.

Under arbetets gång så tog vi en kaffepaus då och då, vilket resulterade i att Calle brände sönder sina axlar då! Stackarn, inte lätt att vara ginger!


Ruben satt nöjt i vagnen och kollade på oss medans vi arbetade. hehe.

Han fick även testa att sitta på gräsmattan för första gången, vilket verkade vara en riktig upplevelse. Han satt och drog i gräset och var helt farcinerad över de. Jätte duktig också som inte stoppade något i munnen :)


 

Hej på er! Här sitter jag!


  

Titta mamma vad jag har!!

 

Måndag/Valborg:


Märks verkligen stor skillnad på Rubens sovande då man har varit ute hela dagen. Han sover hur bra som helst på nätterna då och vi blir utvilade. Så våren och solen gör bara gott då vi äntligen kan vara ute länge!


Dock så verkar det som att mamma och pappa fått för mycket frisk luft, då vi blev väldigt snurriga natten som var.

Calle satt upp till klockan var två, och jag vaknade när Ruben ville ha mat vid fem och gjorde i ordning en flaska men gav den till Calle och han satte sej och gav honom mat och jag somnade om på soffan. Vid halv 9 så vaknar jag av att ruben ligger och pratar, jag somnar och och tänker att calle ska ta honom som ligger i sängen. vaknar 9 av att ruben är jätte ledsen. Jag ligger irriterad i soffan och undrar varför inte Calle tar upp honom, går till slut med tunga steg in i sovrummet. Och upptäcker då!! som ett slag i ansiktet! Att Calle inte ligger i sängen och kommer på lika snabbt att han är ju och jobbar!! Panik i mamma-hjärtat, Fy vad dum jag kände mej!! Stackars lilla ruben och stackars calle som fick dom dumma tankarna!! Både jag och Calle hade glömt bort att han skulle upp och jobba några timmar på morgonen. *Calle kom på det vid 2tiden men hade glömt bort då jag kom in med flaskan, annars så skulle ju jag självklart ha gett Ruben mat och sovit i sängen


Men dagen fortsatte som vanligt efter den konstiga starten, jag satte på kaffe och Ruben fick sin gröt och Calle kom hem lagom till att kaffet var klart och vi gick ut och satte oss i solen.


Vid halv 1 så åkte jag, Sara och Ruben in till stan för att handla lite god mat och likande till kvällen. Vi valde att åka upp till Gränby för att vi även skulle leta efter en babywatcher.

Till en början så satt han i bilbarnstolen som stod på kundvagnen men efter ett tag så ville han komma ur den. Så jag och Sara turades om att hålla honom och efter ett tag  så kom vi på den brilljanta idéen att det faktiskt finns en plats på kundvagnen där barn kan sitta. Så nu har han fått sitta i sin första kundvagn och det gick riktigt bra. Han tyckte att det var riktigt kul och spännande. Men det tog på krafterna, efter ett tag så började huvudet nicka och Sara tog upp honom i famnen där han höll på att somna. När vi till slut var klara med all shopping så fick han sätta sej i bilbarnstolen, där han somnade på en gång..


Vi åkte därefter och hämtade Jimmy och åkte sedan hem och satte igång med maten på en gång. Det blev Grillspett och pommes till middag. Mumma!

Vid åtta tiden så tände vi på kasen här hemma och Ruben var med och fick fira sin första Valborg!!


 

Sara och Ruben vid kasen


 

Vår fina kase!


 

Nån som börjar bli sömnig i vagnen :)


Vid 9 var det läggdags och jag gick in för att lägga honom, han somnade på en gång när han la huvudet på kudden.

Så nu var det premiär för att använda en babyvakt eftersom vi tänkte sitta kvar ett tag ute och mysa vid kasen.

Så vi gjorde så här för att testa dom:

1. Jag och jimmy pratade i telefonen med varandra, hade varsin utav delarna av babyvakten.

2. Jag gick ut med ena delen, jimmy stannade kvar med ena inomhus. Samtidigt som vi hade kontakt med varandra på telefonerna.

3. Jimmy försökte ställa in ljudfrekvensen på hur känslig den skulle vara så vi hörde, Så han sa "hallå, hallå, hallå" med olika tonlägen så fick jag i telefonen säga om jag hörde något.

4. Jimmy ställde den vid ruben och lät likadant, och efter ett tag verkade som att vi hade fått in rätt.

Haaha låter säkert jätte roligt så som vi höll på, och det var det också. Gud så vi skrattade där ute!


Medans ruben sov vidare där inne så satt vi och mös vid kasen. Men det verkade som att Jimmy satt på nålar, han litade inte riktigt på babyvakten och sprang in hela tidne för att kolla ifall den fungerade, han höll på att väcka Ruben flera gånger på grund av de. Haha stackars Ruben, han lär ju ha funderat över vad Morbror höll på med.


När kasen brunnit ned så gick vi in och spelade kort och åt lite efterrätt. (Fick ett recept ifrån pappa/morfar när jag var där för ett tag sen och åt) fruktgrattäng med riven vitchoklad över serverat med vaniljglass. Lätt att göra och super gott!!


Efter det så åkte Sara och Jimmy hem och vi gick och la oss.


Tisdag/Idag:


Suuuper fint väder idag, redan vid 9tiden så var det 10grader i skuggan här hemma.




Dock så blev det ingen bra start på den här dagen heller, vaknade vid 6tiden av att Ruben ville ha mat vilket inte var nå konstigt. Men jag kunde inte somna om efter de, hade sån jädra mensvärk!! Kändes som att jag skulle gå av på mitten. Gick upp och gick runt lite i köket, tog två alvedon, värmde vetekudden, la mej i soffan och vid sju tiden tror jag att jag lyckades somna om. Men så vaknade Ruben vid 8 och ville gå upp och en annan vaknade ju också då och tog med honom till köket. Gjorde i ordning kaffe och gröt som vanligt. Och efter ett tag så kom värken tillbaka, och Ruben blev gnällig och katten började att skrika. Då brann de i huvudet på mej!!

Calle kom upp och undra vilka sida jag hade vaknat på och jag blev ännu grinigare. Lämnade över Ruben till honom, tog min kaffe kopp och gick ut.

Efter de så hade nerverna lugnat sej och dom nya alvedonerna börjat värka.

Och dagen fortsatte som vanligt. Om inte den bästa dagen på länge.


  Så här ser det oftast ut på mornarna, pigg och glad kille. trött och sliten mamma


Strålande väder, det var verkligen så att sommarkänslorna kom fram!

Vi satt ute alla tre och lekte och skojja. Ruben var på sitt bästa humör och mamsen också.

Vi smörjde in oss allihopa med solkräm, ville inte riskera att bränna oss nu när solen är så stark. Solfaktor 30!!

Efter att ha myst en lååång stund ute i de blå så jag jag in för att göra lunch, det fick bli gryta av grillspetten som blev kvar från igår och ris till de.. Och det blev riktigt gott. Ruben fick gröt till lunch, då han inte åt något till frukost.


Efter lunchen så var Calle och Ruben kvar inne medans jag satte mej ute i solen med en kopp kaffe och teoriböckerna.

Satt i 2 timmar och pluggade sen så kände jag att det var nog för idag. Annars så fastnar inget. Men det känns som att jag kan det mesta nu.

Så jag tog tag i trädgården i stället. Rensade ur bersån ifrån kvistar och löv och det blev riktigt fint, blev dock inte klar.

Ruben kom ut och la sej och sov middag i vagnen ett tag och sedan så gick vi in och busade.


 

Hehe. har gjort i ordning fotpallen till en liten leklåda, han verkar verkligen tycka om att sitta där, är dock lite trött på bilden :)


Klockan har tickat på väldigt fort idag känns det som, och det blev dags för kvällsmat. Calle gjorde sin speciallare, hemmagjorda kycklingburgare. Sååå gott!!

Och efter att ha ätit så kom ny energi, jag tog tag i slipningen av skåpet som är i ful furu och ska målas om.

Hann med att slipa nästa hela underskåpet innan det var dags för kväller av lilla Rubis.


Och nu sitter man här i soffan, med svidande armar, rödnäsa och röda kinder. Solfaktor 30 var det, kanske måste man smörja sej mer än en gång om dagen eller måste man gå upp till högre faktor nu i vårsolen. Spelar väl ingen roll då man har finskt blod i sej. haha


 

Min härliga bränna!!



Oj oj oj vad klockan drog iväg nu. Dags att sova..


God Natt!!

Presentation


Halloj!
Kul att du kikar in på min sida!
Mitt namn är Tina och jag är 24år. Här berättar jag om min vardag som mamma åt 2 barn och sambo.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ruben


Ovido - Quiz & Flashcards