livetsomtinaochmamma

Alla inlägg under november 2012

Av Tina Köppä - 30 november 2012 22:06

Har haft en kanon dag idag trotts att Ruben vaknade 5 imorse.


Ruben vaknade kl 5, vilket han aldrig brukar göra, han fick komma upp och käka lite gröt och busa lite och efter 2timmar så blev han super trött så han la sej igen.

Och det gjorde jag och Calle med! haha

Vi sov i 3 timmar till, sååå skönt!

Så vi alla var väldigt utvilade och åt en sen frukost, och efter det så gick vi ut och lekte i snön, det har ju kommit så otroligt mycket snö i natt och på morgonen så det vart tvunget till å skotta uppfarten idag innan det kom mer snö. Ruben ville också komma ut, han hängde på dörren och satt där större delen av morgonen (vi måste ju låsa den nu så han inte smiter ut) Och han är så underbar när man ska klä på honom overallen, utan problem så får man på honom alla ytterkläder även fast han ser ut som en stoppad korv när han är klar.


Och jag hade verkligen velat att haft någon kamera idag som fungerade, skulle ha blivit så fina kort på honom i hans rosiga kinder :) Tog med videokameran ut en snabbis och filmade lite grann men batteriet på den dog såklart!


Efter utomhusaktiviteten så gick vi in och åt lite mellis, sen så blev Ruben jätte trött och la sej.

Då passade jag på att googla reda på några Lussebulls-recept och Kanelbulls-recept.

Så när lilleman vaknade så satte vi igång och bakade hela familjen, Ruben och Jag bakade lussebuller medans Calle bakade kanelbullar.

Ruben var så söt när han satt med degen bredvid mej, han kollade hur jag gjorde och försökte göra likadant.

Ska se om jag kan ta ett kort på hans fina bakelse där han har format och satt dit russin själv :)


Efter allt bak så gjorde vi iordning mat och då kom Calles moster förbi, hon är i från Bollnäs och vi har inte träffat henne på jätte länge!


Så vi har haft en super trevlig dag + att den avslutades god mat och jätte trevligt sällskap med kortspel och mycket prat :)

Av Tina Köppä - 29 november 2012 22:37

Calle höll på att få slag när han kom hem idag, det var julsaker överallt!

Jag och Ruben satt vid köksbordet och knåpade ihop adventsljusstaken och hade grejer överallt runt oss.


Ruben hade hittat på kartongen där alla julkulor låg, och dom var ju hur roliga som helst att kasta runt i köket och jag lät honom roas vid det så jag skulle bli klar nån gång med mitt pyssel.

Så ni kan ju tänka er hur det såg ut här! Haha

Och inte nog med alla julprylar, så spelade vi faktiskt julmusik också.

Calle drog på en stor suck och frågade om han iallafall fick byta musik. Haha! Stackarn!


Men man fick ju verkligen en sån härlig julkänsla nu när snön ligger vit på backen.


Och jag fick reda på idag att jag har blivit ledig imorgon så imorgon så blir det till och baka lussebullar och lite annat smått och gott inför Rubens kalas :)


Av Tina Köppä - 29 november 2012 12:51

Morgonen började med otroligt mycket bus, vet inte om Ruben hade kikat ut genom fönstret när han vaknade. För rätt som det var så hade han öppnat ytterdörren och stod på trappen i bara pjyamas och skrek rätt ut!

Haha, han undrade nog vad det var för något på marken och så var det väl kallt om fötterna i den 5cm djupa snön.


Vi åt lite frukost, hade mys i soffan framför nyhetsmorgon och sedan så klädde vi på oss och gick ut. Jag letade fram en gammal pulka, inte alltför bra för små barn men han klarade av att sitta på den iallafall. Så jag körde runt han ute och han verkligen älskade de. Så det blir till och införskaffa en ny pulka åt honom om snön vill hålla i sej nu.


Han tyckte verkligen att det var facinerande med all snö, kröp runt och grejade tills han stupa med huvudet rätt ner i snön, då var det inge roligt längre så då gick vi in och gjorde lunch.


Tyvärr så har min kamera pajat + min mobil så kunde inte ta nå kort, vilket jag ha velat gjort.

(Vad har hänt med våra grejer kan man fråga sej? Ruben?)


Nu ligger han och vilar lite middag och jag ska passa på att göra i ordning adventsljus-staken tänkte jag..

Av Tina Köppä - 28 november 2012 13:28

Har som sagt rotat fram våra julsaker och Ruben tycker att det är jätte roligt att titta på alla grejer, dock så är ju inte alla saker direkt barnvänliga så jag säger "ajaj", "nej" och "sluta" nästan hela tiden men han blir bara ännu mera till sej då. Och tillslut så kröp han runt och härmade mej "nej-nej-nej", "suta", "ajaj"


Även fast man blir irriterad på honom så är det ju samtidigt väldigt roligt när han snappar upp ord som upprepas


Han har även börjat prata bebis-språk med en välldigt mörk röst och jag sa till Calle i måndags att det står väl inte på förrän han är i målbrottet och kommer och säger "morsan" (och jag sa det med en mörk röst)

Ruben började as-garva när jag sa de.

Så nu har jag sagt de flera gånger och han skrattar så han kroknar varje gång :)

Av Tina Köppä - 27 november 2012 20:23

Ruben vaknade klockan 8 idag med världens leende och energi, dock så hade inte jag samma energi som honom. Jag har varit så sjukt trött dom senaste veckorna och hur mycket jag än sover så slutar jag inte att gäspa. Riktigt jobbigt faktiskt.

Men Ruben vet hur man gör för att väcka sin mor, man slår på radion och vrider på högsta volym så hon blir tvungen till att kliva upp ur sängen för att sänka!!


Han bara skrattar och dansar!

Å man kan inte annat än att skratta tillbaka :)


Sen så blev det faktiskt mysigt morgonmys framför Nyhetsmorgon på tv:n. Vi låg bredvid varandra i soffan och mös i nästan 1timme, men när han höll på att somna så fick jag ett sms så han vaknade till, och då var det full fart igen..


Till lunch så gjorde jag mackaroner idag (Vi har en paus med dieten just nu eftersom vi varit så trötta) och jag tror att Ruben verkligen har saknat pasta, han åt nog mer mackisar än vad jag gjorde och det slutade även med att det låg mackaroner på hela köksgolvet eftersom han fick äta själv.


Efter lunchen så kom sara förbi och vi åkte till gränby för att leta nya adventsljusstakar. Tog fram alla våra julsaker igår och upptäckte att ingen av våra stakar fungerade så fick faktiskt lov ifrån Calle att köpa nya eftersom det hör julen till att ha de i fönstret.


Kom däremot i från Gränby utan stakar men med ett par nya mys-tofflor


 

Dessa fast grå, tok mysiga och har dem på mej nu :)


Men vi åkte förbi rusta innan vi åkte hem och där hittade jag på ett par snygga stakar så jag fick med mej det hem iallafall, och dem står i fönstrena nu ;)





Av Tina Köppä - 26 november 2012 21:00

Tänkte hjälpa våra nära och kära med en liten lista på vad Ruben önskar sej när han fyllar år och i julklapp :)


 

Bobbycar står nog överst på listan, Han fick testa en hos ett par kompisar och det var en succé


 

Ett lektält, (behöver inte vara lika som på bilden) Han tycker ju om att krypa i väg och gömma sej så ett lektält skulle nog inte vara fel


 

Piano eller trumma, något som låter helt enkelt. Han har ett litet piano som han plinkar på, men skulle vara häftigare med ett som har lampor eller olika läten. Trummar gör han ju på olika burkar men det kanske finns nått coolt trumset istället ;)


 

Kläder

Stl 86 på bodysar och tröjor.  Stl 86/90 på byxor, han har ganska långa ben och börjar bli ganska så smal om magen, så gärna långsmala byxor ;)


 

One Piece Stl 90

mysigt och bekvämt nu när vintern kommer


 

Sänglampa som inte lyser alltför starkt


 

Barnböcker, Han älskar ju att sitta och titta i böcker, gärna med djur eller fordon.

Och tänk på att det måste vara rejäla-slitstarka böcker. Annars så ryker sidorna på en gång :)



Detta är lite av vad jag kan komma på nu, men tänk på att spara kvittona. Eftersom vi är så stor familj så kommer säkert några köpa samma eller liknande saker. Och då är det ju bättre att kunna byta ;)



Ruben hissar och dissar


Hiss:

*Citroner (Han är helt tokig i citroner)

*Sitta i tvättkorgen

*Hjälpa till och plocka ur diskmaskinen

*Diska/plaska i vatten

*Vara naken

*Tv-dosan

*Morfar Ronny

*Borsta tänderna (Kryper in i badrummet och säger "nam-nam")


Diss:

*När mamma håller på med mobilen (Skriker rakt ut)

*Byta blöja

*Klä på sej

*Bli torkad runt munnen

*Riskakor

*Andra barn som skriker

*Tidiga mornar


Ruben är i en riktig bergochdalbana just nu när det gäller humöret. Ena stunden så är han super glad, springer runt och skrattar och pratar. Andra stunden så skriker han rätt ut, gråter och är jätte arg. Likadant har det  varit med maten också, Ena gången så går det jätte bra och han ska äta själv och andra gången så skriker han rätt ut, slänger iväg tallriken och vägrar öppna munnen.

Snacka om att tålamodet ställs på prov på mamma och pappa, jag håller på att bli tokig ibland men biter ihop!


Men som sagt så är han en riktig ängel när han är på super humör. Och en riktig mysboll.
Så det väger upp det jobbiga ändå. Och han sover ju faktiskt klockrent igen sen tänderna kikade fram.


Hur många har ett barn som lägger sej utan motstånd vid halv 19-19 och vaknar vid halv 8- halv 9 utan nå gnäll på natten?

*peppar peppar ta i trä*



Nu ska jag kika lite tv, sen så blir det natti natti för mej med!

Av Tina Köppä - 22 november 2012 11:01

Stackars sotaren som var här imorse..
Ruben vart super nyfiken när sotaren klev in genom dörren imorse med alla sina prylar. Jag försökte hålla Ruben i sovrummet och vardagsrummet men han bara smet iväg och in i köket där vi har kamin och sotarn va. Och blev skit sur och skrek rätt ut varje gång jag hämtade honom..

Ruben har för det mesta varit gapig sen tänderna kikade fram och fejk grinar hela tiden. Det tar verkligen på krafterna och han testar verkligen ens tålamod.

Och det här tråkiga vädret gör det inte bättre, svårt att ta sej ut och göra något.. Så idag tänkte jag försöka ta oss in till stan, shoppa lite på chilli där jag har presentkort kvar sen förra julen, ta en sväng till IKEA och sedan handla lite mat och hämta upp Calle.


Rubens nya favoritställe har blivit tvättkorgen, han kryper dit hela tiden och klättrar i i den. Han släpar även med sej gosedjur och sitter och leker med där i :)

Av Tina Köppä - 20 november 2012 11:42

Nu går tiden sådär jätte fort igen och massor med saker händer och ska göras. Har varken orkat eller hunnit sitta och skriva här på ett tag.

Sen sist så har Ruben fått två nya tänder, upptill. Och dom var riktigt besvärliga. Det blev 3 sömnlösa nätter, feber, krasslig mage, svårt med mat, gnällig, extra mammig men också jätte mysig! Nu har det äntligen lugnat sej och dom har kikat ner en bra bit. Och mys Ruben är fortfarande kvar <3

Han har varit extremt mysig dom senaste 2 veckorna. Han kommer och kryper upp hos en, tular, pussar och kramar. Finns inget mysigare än då han gör så och slumrar till i knät. Då känner man verkligen att han känner en sån trygghet med oss :)

Han går också mer och mer och ställer sej upp helt själv. Men har också börjat med en såå rolig kryp stil. Han liksom kryper med fötterna istället för knäna så rumpan sticker rätt upp!!

Han har verkligen blivit en pajas också och älskar att busa. Här om dagen gick han runt med en plastburk på huvudet och skrattade som bara den. Och att leka titt-tut är en riktig favorit. Gömma sej i gardinerna och leka tagare är också nått han tycker om.


Jag själv har hunnit med att åka kryssning, jobbat några pass på nya jobbet, också varit krasslig, planerat kalas, tvättat, städat, försökt vara en så bra mamma och partner som möjligt trotts att jag har väldigt lite energi nu pga dieten. Och på tal om den så har jag gått ner 5,5kg nu ;) på 3 veckor.


Och idag så har min älskade Carl och jag varit tillsammans i 4år! Och lika kär är jag idag som jag var när vi träffades, om inte ännu mer förälskad efter att ha fått se vilken underbar pappa han är!! Älskar dej gubben!

(får se hur det här inlägget blir, skriver från mobilen)

Presentation


Halloj!
Kul att du kikar in på min sida!
Mitt namn är Tina och jag är 24år. Här berättar jag om min vardag som mamma åt 2 barn och sambo.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ruben


Ovido - Quiz & Flashcards