livetsomtinaochmamma

Alla inlägg under augusti 2012

Av Tina Köppä - 31 augusti 2012 09:42

Ruben har varit förkyld i en vecka nu, men det verkar vara på sin bättringsväg nu iallafall. Förra helgen så var han snorig, hängig, ville inte sova och inte äta. Han sov och åt bra på nätterna men dagarna blev av gnäll och extra mammig och klängig.


Men sen i måndags så har han bara varit snorig, och lite extra pigg och glad. Han har ålat sej som en igel, hasat sej fram på rumpan, velat ner på golvet och gå hela tiden medans man håller han i händerna.


Och igår, så kröp han för första gången!

Jag hade satt ner honom på hallgolvet och öppnat ytterdörren för att plocka in vagnen och lite annat i bilen. och när jag tittar till honom så har han kommit upp i krypställning och är på väg mot dörren!

Men så fort han ser att jag ser honom så faller han ner pladask på magen igen och tjuter..


Han kan alltså om han vill, och jag måste nog låta honom få tjura lite. Han har nog blivit lite bortskämd tror jag.

Av Tina Köppä - 23 augusti 2012 07:49

Igår var vi på Bvc, då var det dags för Ruben att mäta och väga sej..


Vi var riktigt lata igår och det tackar jag Ruben för. För jag mådde inte så bra, j*vla mensvärk på att göra ont. Innan graviditeten så har jag sällan haft det och isåfall har det bara varit och ta en värktabblet så var det över. MEN nu efteråt då har jag haft så jädra ont så det känns som att jag ska gå av på mitten, och gissa om det är jobbigt att gå runt och bära på min lille pojke då. Jaja, bara till att bita ihop. Idag så känns det iallafall bättre.


Men som sagt, igår var vi på Bvc. Ruben var på toppen humör *som vanligt* och ville springa runt och hälsa på dem andra barnen som satt i väntrummet. Tillslut så kom bvc-tanten och Ruben verkade känna igen henne och bara spratt i benen och slängde iväg världens leende till henne. Då blev hon riktigt glad :)


Lika snurrig som vanligt var hon, med sitt babbel och fummel med papper. men vi lyckades iallafall få ett resultat av Ruben utveckling till slut.


Vikt: 11,3kg

Längd: 74cm


Han följer sin kurva som han ska, men hon tyckte dock att vi skulle försöka få i han en portion gröt som mellanmål mellan lunch och middag så kanske han skulle sluta med sin nattvälling som han vill ha ibland. Och ja det skulle ju uppskattas ifall de funka. Så från och med idag så ska vi testa de. Och ifall han vill ha välling inatt så ska vi testa att bara ge honom vatten isåfall. Spännande!


Nu ska jag gå och väcka Ruben så vi får i oss lite frukost, för sen så ska vi åka iväg och hämta morbror..

Av Tina Köppä - 20 augusti 2012 10:08

Vilken underbar familj man har. Som ställer upp och hjälper till när det behövs och vi sprider riktig glädje mellan varandra när vi ses..


I Torsdags så åkte jag och Ruben hem till mormor och var där hela dagen.

Vi åkte också över till Sara och fikade och snacka skit, Ruben tyckte vi var tråkiga och ville bara springa runt, och då måse ju jag hålla i honom i händerna. Men lite roligare fick han när morfar Ronny kom förbi, han bjöd Ruben på glass! Och OJ vilken glass-monster Ruben är. Farligt!


Vid halv 2 tiden så åkte vi tillbaka hem till mormor, åt lite lunch och gjorde oss sedan redo för en tur upp i skogen.

Ruben fick vara kvar med moster hemma ett tag så jag slapp gå och kånka på honom i skogen. Men dom kom sedan också upp till Jaktkojan där vi grillade lite korv och mös.


   

Ruben redo att åka till skogen i kärran som hunden Trixi skulle dra, dock så ville hon inte och vädret såg så ostdigt ut så det fick bli vagnen iallafall..


Jag och mormor var och plockade en varsin korg rågad med gula kantareller, vi fick även syn på att höstisarna kommit men det hade vi inte fått plats med om vi plockade dem. så vi får gå en runda till den här veckan kanske.


 

Lite höstisar som tittat upp ur mossan..


Klockan var halv 9 när vi kom tillbaka hem ifrån skogen, inte konstigt att Ruben var trött. Men han ville inte lägga sej och vila. Men han fick lyxen att sitta på morfar Ronny axlar, och därefter så har han varit Ruben favorit.



I Fredags så Ruben åka hem till mormor och morfar Ronny igen, fast utan mamma och pappa. För vi skulle till Stockholm med Jimmy och Sara. Så Ruben fick sova kvar hos mormor.


Började stockholmsresan med att springa i en hamsterboll på vatten! Gick sådär, skit jobbigt och svårt. Fick räcka med 10minuter. Sen så begav vi oss till Oleary´s och käkade burgare och därefter blev det grönan.

Vi köpte varsit 7-kamps häfte, åkte karuseller och såg på Magnus Uggla.

En riktigt trevlig dag i stockholm med underbara människor!



 

På vägen till tåget ifrån grönan så gick vi förbi en vikingakrog, då blev vi nyfikna på att testa riktig mjöd. Det var inte så dumt faktiskt, smakar som vitt vin fast lite fruktigare och sötare.


Försökte ta sovmorgon på lördagen men det går inte då man inte har sin lilla plutt hos sej.

Så vi gjorde iordning oss för en ny dag och åkte in till American Car Show för att hämta upp våran lilla plutt.


Då möttes vi av en liten raggare! Ruben hade fått en ny tshirt av morfar Ronny där det stod "Raggare för alltid" Haha!

Och vist var han intresserad av alla raggarbilar, speciellt dom med mycket krom som man kunde spegla sej i :)


Efter att ha gått runt där i värmen ett tag så åkte vi hem till Rubens riktiga morfar och grillade och hängde med små mostrarna och lill morbror. Det var riktigt mysigt.


Igår så blev det också en hel dag hos mormor, vi skulle byta bromsarna på bilen och Pappa Calle åkte iväg och fiska med morfar Ronny mot kvällen. Så jag, mormor, moster och Ruben hade en riktigt myskväll.


Idag så har vi flängt runt i bilen, först så åkte vi och köpte en begagnad bilbarnstol som vi ska ha som extra stol hos mormor, sen så åkte vi och hämtade upp morbror Tomas, sen så hämtade vi Pappa Calle vid hans jobb, sen så åkte vi till Ica maxi och handlade, sen så pkte vi upp till Gottsunda och köpte en begagnad men mycket fin sittvagn och efter de så åkte vi hem.. Hua Hua!!

Men när vi kom hem så gjorde Pappa Calle i ordning sina mycket goda kycklinghamburgare! Mumms!

Vi fick sällskap av Tomas och Adde till middagen också :)


Nu blir det snart  till och sussa oc ladda inför en ny dag med mycket bus!




Av Tina Köppä - 15 augusti 2012 17:16

I Måndags så hade jag och Ruben en riktig tvättdag, vi bytte sängkläder i både mamma och pappas säng och Rubens, vek ihop och sorterade allt i garderoberna samt byråerna. Resultatet till de fick bli 5 tvätthögar, så tvättmaskin och torktummlaren fick gå varma. Och tacka gud för torktummlare!! Annars så skulle de ha hängt tvätt överallt :D


Medans jag stod och vek kläder så satt Ruben på golvet och kollade glatt in i tvättmaskinen, men när det kom till näst sista tvätthögen så blev han trött..


 


En liten busunge som funderar på nå hyss tror jag


 

Klättrar upp på tvätthögen


 

Lägger sej skönt och kollar på när tvättmaskinen snurrar


 

Verkar som att det var lite för skönt




Igår så jobbade jag hela dagen.

Och nog för att man ska gå upp tidigare än va man brukar, så bestämde Ruben att vi allihopa skulle gå upp ÄNNU TIDIGARE! Han vaknade halv 5 och jag klarade in av att slappna av och somna om då, Han låg ju och babblade och babblade så jag kunde inte hålla mej för garv emellanåt, han har små nallar som ligger brevid honom i sängen som han ligger och snackar med Hehe!!

Efter en timme så tog jag åt Calle att ta upp honom och lägga honom emellan oss istället och ja, efter en halvtimmes bökandes i sängen så somnade han.

EN HALVTIMME INNAN JAG SKULLE GÅ UPP JA!!

och jobba 12timmar, suck!!

Men men det var faktiskt inte så jobbigt, åkte till jobbet käkade frukost, åkte till gymmet och tränade skiten ur benen alltså, åkte hem till brukaren igen och lagade lunch. Började dock då känna mej lite konstig i skallen, blev täppt i näsan och det började rinna ur ögonen. Bihålsinflamation?

Så vi tog det lugnt resten av dagen, kollade på film och drack kaffe och käka glass.


Fixade också så att någon annan kunde ta mitt pass idag Onsdag, vilken verkligen kändes som att det behövdes för i morse när jag vaknade så mådde jag inte riktigt bra. Fick därför sovmorgon till 9 då frukosten stod färdig dukat i köket.

Har däremot känt mej bättre nu senare på dagen och var tvungen att fixa besiktningen på bilen. Så det fick bli en tur till enköping med familjen idag och allt gick bra :)


Nu ligger mina pojkar och vilar så jag tänkte passa på att börja med maten innna dom vaknar <3


 

Familjen Lind står på trappen och väntar på att mamma ska öppna dörren

även våran katt Sluggo

Av Tina Köppä - 12 augusti 2012 21:30

Hade en riktigt trevlig kväll igår på kräftskivan, men tänk att det ska vara så svårt att unna sej en sovmorgon då man har barnvakt. Ruben sov hos mormor inatt och ändå så vaknar jag skit tidigt och kan inte somna om. Det hör till vardagens rutiner nu mera, att vakna tidigt och gå upp med sin lille skrutt :)


Ska nu uppdatera er om Rubens utveckling..

Han är 8månader.

Har storlek 75-80 på kläder, och jag kan inte få på honom skor då hans fötter är som små klumpar. haha

Hans hår har börjat växa som bara den nu, rödblond liten sötis ser du ut att bli.

Älskar att gå runt utan gåstolen med stöttning av en annan naturligtvis, men har blir allt säkrare för varje dag på att att gå.

Han är tok mysig just nu och tycker verkligen om att ligga och gosa i soffan och rulla runt och klänga på en

Har ännu inte kommit på hur man kryper och frågan är om han tänker göra de eller börja gå på en gång

Sover bättre för varje natt nu, har nästan slutat med att vilja ha välling mitt i natten

KAN SÄGA MAMMA och PAPPA!!

Har sagt "mamamama" en längre tid men nu kommer orden mer klockrent, mamma<3

Äter hela burkportioner till Lunch och middag

Gör massor med roliga grimarser och härmar än

Har lagt märke till lampor, pekar på dem och säger "Dä!"

Har lärt sej att öppna lådorna i köket, dags att sätta dit spärrar!

Lägger sej själv nu när han ska sova, behöver bara lägga honom i sängen och så ligger han och pratar med sin nalle som han har där och efter ett tag så sover han.

Har fortfarande bara 2 tänder


 




Nån som varit lite busig och hämtat plastpåsar i en av kökslådorna

       

Full fart här hemma som ni kan se! haha!

Av Tina Köppä - 11 augusti 2012 11:35

Sköönt att få vara ledig igen, har varit ledig hela den här veckan och bara gosat en massa med mina pojkar :)


I Söndags så var Ruben med på jobbet..

Har ju jobbat i 2år hos en och samma brukare, och han älskar att kolla på hockey. Så vi åker och ser varje Västerås match eftersom han håller på dom, och efter att ha hängt med en hel säsong och fått följt med ner i omklädningsrummet efter varje match så har man mer eller minder lärt känna dom. Förra säsongen, alltså innan jag blev gravid så lurade dem in mej i omklädningsrummet innan alla hade klätt på sej, där på rad stod 10nakna hockeyrumpor!! Ingen dålig syn, men röd som en tomat blev jag!!


Och det roliga med det också, var att veckan efter så visade det sej att jag var på smällen..

Om jag och min brukare skrattat mycket åt de!

Så säsongen som var i vintras var ju inte jag med på men då kunde min brukare berätta för laget att jag hade blivit på smällen efter senaste vistelsen, och alla killarna hade bara stått och gapat och inte trott på han.


Så i söndags blev det upp till bevis, Ruben fick följa med till jobbet och vi åkte till Västerås. Dom hade ispremiär då så vi tänkte överraska dom.

Träffade på lagets chef som jag aldrig pratat med, sa till honom att jag skulle ner i omklädningsrummet nu och göra faderskapstest på alla spelare då det gick lite villt till efter säsongen förra året... Han tappade hakan och blev stum! Hahaha!


Ruben tyckte det var riktigt kul att gå runt inne i ishallen, LAMPOR överallt! Han sträckte sej efterdom och sa "Dä!" till varrenda lampa. Och när vi kollade på träningsmatchen så satt det en äldre dam framför oss, Ruben böjde sej fram hela tiden för att rycka henne i håret. Men lyckades som tur var aldrig..


Efter matchen så var vi lite sega på att ta oss ner till omklädningsrummet så dom flesta hade hunnit gått. Men däremot så träffade vi på matrialansvarige Mio, som sken upp som en sol när vi kom. Såå barnkär trodde jag aldrig att han var, han busade och gullade med Ruben så han skratta hela tiden..




I Måndags så blev Ruben 8månader, tänk att tiden fortfarande går såå fort!

 


Ruben fick en tröja av moster, skor och mössa av mormor och massor av kärlek av mamma <3<3

 

Sen så har veckan sprungit på, vi har hunnit med att fika med min andra brukare som var på besök här hemma, sara kom förbi då också. Vi har träffat Helena och hennes lilla Ludvig på 6månader, träffades i stan. Varit och letat present åt Jimmy och Sara som fyller år, Jimmy den 10 och Sara den 14 Augusti. Och efter mycket fläng överallt så hittade vi tillslut en present åt dom. Jimmy fyllde som sagt år igår, så då var Ruben, jag, gammalmormor, gammelmorfar, Jenny och Niklas dit och sa grattis. Tomas var också där när vi kom.

 

Och Idag så blir det prataj!! Jimmy och Sara ska ha kräftskivekalas idag!

Mormor erbjöd sej att vara barnvakt ikväll så vi fick festa loss lite, och ja det var ju ett tag sen man gjorde de så de ska man väl passa på och göra om man kan.

 

 

 

Presentation


Halloj!
Kul att du kikar in på min sida!
Mitt namn är Tina och jag är 24år. Här berättar jag om min vardag som mamma åt 2 barn och sambo.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ruben


Ovido - Quiz & Flashcards