livetsomtinaochmamma

Alla inlägg under juni 2012

Av Tina Köppä - 26 juni 2012 20:31

Shit! Det känns som att jag inte hänger med alls nu. Allt bara flyger förbi!


Efter att jag började jobba så började klockan att ticka mycket fortare än vad den gjorde innan, och då tyckte jag att tiden gick fort efter att Ruben hade kommit. Nu har det varit mycket som har hänt också, vi har firat födelsedagar, midsommar, jobbat, tänder har kommit..


I Torsdags så tittade andra tanden fram på Ruben, han har alltså fått två tänder inom en vecka! Han har sovit lite oroligt på nätterna på grund av det stackarn, men annars varit väldigt nöjd och allt har varit som vanligt.

Calle jobbade på förmiddagen på torsdagen så jag och Ruben åkte in och hämtade pappa i stan och åkte sedan upp till Gränby och shoppade present till mormor, kläder och mat till midsommar.

Sen så åkte vi hem till mormor och grattade henne, vi bjöds på god mat och fika. Och blev kvar där över natten.


Fredag/Midsommar

Ruben sov bra den natten så jag och Calle kände oss utvilade inför midsommarfirandet. Och att det var strålande väder när man vaknade gjorde ju verkligen inte humöret sämre.

Jag, mormor och Ruben åkte iväg ner till midsommarfirandet i Skogstibble medans gubbarna skulle vara kvar hemma och fixa inför kvällen. Det var mycket folk som vanligt nere i skogstibble och var bara där nån timme.

När vi kom tillbaka hem till mormor så höll gubbarna på att sätta upp björkar i partytältet, MEN dom hade inte hållt på medans vi var borta, för både Pappa Carl och Ronny hade somnat i varsin solstol direkt när vi åkte. Haha

Och det var mitt i solen som dom hade somnat, Pappa Carl som är rödhårig och därmed ganska känslig för solen såg nu ut som en tomat på överkroppen. Hahaha!


Mormor bjöd på sill-lunch och runt fem tiden så kom alla midsommargäster och grillarna tändes. Vi blev runt 30pers och det blev en riktigt lyckad kväll men kanske lite för sen kväll för mamma Tina som inte la sej förrän klockan 2!!

Ruben var dock duktig och la sej halv 9 och sov jätte bra hela natten och ville upp 8 på morgonen dagen därpå :)

Pappa Carl fick sov morgon till klockan 12 :P Han var lite trött i mössan..


På lördagen så åkte vi hem, Ruben var helt slut efter midsommarafton och somnade i mitt knä halv 7 på kvällen, trodde han skulle vakna igen med efter jag suttit med honom i knät i 1timme så gick jag och la honom i sängen, inte ett knysst sa han, han bara fortsatte att sova..


Har sedan jobbat både Söndag och Måndag 8-22 pass. När jag åkt på morgonen så har mina grabbar sovit och när jag kommit hem på kvällen så har Ruben sovit. Men igår så fick jag sluta tidigare på jobbet och kom hem lagom till Ruben skulle lägga sej, och OJ så glad både Ruben och jag blev över att äntligen få se varandra.

Kändes helt magist att få hålla i honom, tänk att två dygn utan sin skrutt kan göra så mycket.


Men det är inte förrän nu när jag har börjat jobba som jag verkligen har förstått att jag har skapat min egna lilla familj. När man sitter i bilen på väg hem efter jobbet så vet man att man har två personer som väntar på en där hemma och så kliver man innan för dörren och får Kramar och pussar från båda två.

De är KÄRLEK de <3<3 Älskar dem båda så otroligt mycket <3

 

Juste, i Söndags så fyllde jag 22år, men som sagt, jag jobbade ett 14timmars pass då :P

Så det blir till och fira mej på Fredag istället. Då kommer Gammelmormor, Gammelmorfar, mormor/mamma, Ronny, Jimmy, Sara och förhoppningsvis min andra äldre syskon.

På lördag så blir det ännu mer kalasande för då kommer Morfar/pappa, Therese, Wille, Felicia och Frida.

 

Nu ska jag lägga mej och chilla lite i soffan innan det är dags att natta kudden. Ska jobba imorgon, 14timmar.

Så pappa Carl blir hemma med Rubis :)

Av Tina Köppä - 16 juni 2012 10:56

Fullt upp som vanligt och ingen semester blir de för mamma Tina. Nu går Calle på pappaledighet och jag börjar att jobba. Har redan jobbat över 50 timmar på en vecka, det känns kan jag lova. Ingen mjukstart här eller. Då jag inte fick komma tillbaka på mitt ordinarie schema på gamla jobbet utan bara fick hoppa in som timmis så sökte jag ett nytt jobb som sommarvikarie hos en annan brukare och jag fick de på en gång. Så nu har man två arbetsplatser att hoppa emellan fram till augusti. Känns skönt att vara tillbaka på jobbet men guuud så jag saknar min lille skrutt. Nu uppskattar man verkligen dagarna mycket mer då man är hemma :-) Igår så hjälpte mormor till och var barnvakt. Så jag åkte raka vägen hem till henne efter jobbet och där bjöds vi på grillat. Ruben hade varit jätte snäll och gullig hela dagen och blev jätte glad när jag kom, han sprang runt i gåstolen och skratta och busade. Mormor började med maten medans vi gjorde sällskap i köket, han fick då en gurkstav av henne och råkade sätta en liten bit i halsen, som jag snabbt fick bort. Men när jag stoppade mitt finger i hans mun så kände jag något vasst, och mycket riktigt. När jag kikade på tandköttet så såg jag allt en liten tand kika fram, men tandkötter håller ffortfarande på och spricker och det verkar lite besvärligt. Åå tänk vad tiden går fort. Snart är min lilla bebis inte bebis längre känns de som!

Av Tina Köppä - 6 juni 2012 11:47

Tisdagen den 6 December 2011 04.45 så kom våran lille son ut till oss 52cm lång och vägde 3900gram

Idag den 6 Juni 2012 så är han ett halvår, 69,2cm lång och väger 9855gram


Tiden går såå sjukt fort just nu och tänker man tillbaka på hur livet såg ut för 2år sedan så är det ofattbart att det skulle bli såhär. Är världens stoltaste och lyckligaste mamma idag!!


 

Graviditeten var inte riktigt som en dans på rosor, blev sjukskriven från jobbet redan i v.8 pga att jag mådde såå illa och blev sängliggandes fram till 3 på dagarna innan jag kunde äta eller göra något utan att hålla på att tuppa av och spy. Det höll i sej nästan hela graviditeten. Och i v.30 så fick jag även foglossningar och la på mej vatten som bara den. Gick upp 28kg. Magen bara växte och växte på mej men mådde hyffsat bra sista 2veckorna innan BF den 21/11-2012. När den dagen kom så var det ingenting som hände och Ruben ville inte komma ut, så blev igångsatt 2veckor efter BF den 05/12-12 . Fick ligga med värkar i 14 timmar innan han äntligen togs sej ut på morgonen dagen efter 06/12-12 04.45

En underbar liten pojke föddes då och vi fick bli stolta föräldrar åt en underbar ängel.


Så trotts graviditeten så fick man sej en riktig belönnig då det visade sej att han var ett friskt barn som inte har gjort något annat än varit underbar och sovit och ätit bra sedan födseln. Nu går utvecklingen frammåt med stormande steg och man hinner inte alls med. Precis när man lärt sej vilket stadie han är i och vet hur han vill ha det, så kommer det något nytt..






Igår var vi på BVC för kontroll och vaccination.

Han var jätte duktig både när vi vägde och mätte honom och sedan när han skulle få sprutorna också, en i vardera ben.

Han blev dock jätte ledsen men det gick snabbt över. Han var också jätte duktig med att visa vilka framsteg han gjort i sin utveckling. Och han flörtade verkligen in sej hos läkaren som garanterade direkt att han inte var underviktig iallfall. Haha söt knubbisen <3

6 månader 9855gram 69,2cm huvudomfång 45cm 

Av Tina Köppä - 4 juni 2012 21:46

Riktigt tråkigt väder, det regnar och är kallt. Men vad gör det, inte får det mej att sitta still iallafall!!


I fredags så var vi lite krassliga till och börja med, men efter en lång vilopaus på förmiddagen så tog vi en sväng ut till Björklinge och hade fredagsmys med familjen Karlsson/Giovannini. Vi åt Tacos, mös med dom nya små valparna dom har skaffat, barnen fick mysa/leka med varandra och vi "vuxna" fick snacka av oss..

Riktigt trevlig kväll!! Ni är underbara!


Svårt att ta en bra bild på dom små busarna :)  


Lördagen var vääääldigt lång och seg, vi var trötta hela familjen och det fick bli en dag på sofflocket vilket gjorde susen för både min och Rubens förkylning, Dock så skiter han 5ggr om dagen nu. Suck! Kan det vara tänder som spökar tro?


Lördag natten så sov Ruben riktigt bra, vaknade endast 1gång och ville ha nappen. Vilket resulterade i en underbar Söndag med mycket energi hos alla 3..

Calle och Ruben lekte inne medans mamma tog på sej regnrocken och gick ut i trädgården och planterade nya växter som jag fått av gammelmormor och rensade bort ogräs i rabbaterna.

"Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" eller?

Det blev riktigt fint iallfall och jag blev nöjd och glad och gick och målade på mitt skåp som aldrig blir färdigt. Haha!

Svårt att få klart det när man har en liten att ta hant om, får passa på när han sover eller när Calle är hemma, då mycket annat ska bli gjort också :)


  En riktig liten busunge är han allt   


Idag så har vi varit hemma hos mormor.. Först så skjutsade vi in Calle till jobbet då han hade en massa verktyg och sånt som han hade lånat hem över helgen, så det blev en tidig morgon idag. Upp vid klockan 6, Ruben var inte så nöjd med de    Men så fort han hade kommit in i bilen så somnade han om igen. När vi hade lämnat av Pappa Carl så åkte vi raka vägen hem till mormor, skickade ett meddelande till henne på vägen dit men fick inget svar så förstod att hon fortfarande sov. Så vi smög in hos henne och gick in i hennes sovrum, och mycket riktigt, hon låg och sov. Chockat så vaknade hon upp och blev riktigt glad när hon såg oss. Vi kröp ner brevid henne och låg och mös. Ruben var på toppen humör och det humöret fortsatte hela dagen  


  Hos mormor så finns det massor med roliga hattar att prova


En liten uppdatering om Rubens mat:

(Kan så klart variera men oftast går det till så här)

  • Han äter Gröt till frukost vid 10-11 (Vill inte ha något alls innan de)
  • Han äter mosad mat till Lunch vid 13-14 (Flaska ibland)
  • Flaska vid 16 (90ml, oftast för att kunna sova en stund)
  • Gröt vid 18-19
  • Välling 20-22
  • Äter saker med händerna själv såsom Rån, majskrokar, Äppelklyftor, Gurkstavar (kanske inte äter de men suger och gnossar mot tandköttet med äpplen och gurkorna

  Glad i mat det är han allt  


Rubens utveckling:

  • Han kan vända sej från mage till rygg och från rygg till mage
  • Kan bära upp sej helt med armarna
  • Rumpan sticker upp men armarna nere
  • Började idag med att nästan komma upp i krypställning
  • Älskar att springa runt i gåstolen, jagar både människor och djur, går och hämtar leksaker
  • Står själv när han håller i stöd
  • Sitter helt själv utan stöd


Nu ska jag krypa ner i soffan och dricka en kopp the sen så ska vi gå och lägga oss! Ruben sover redan..

Kram och GodNatt!

Av Tina Köppä - 1 juni 2012 11:31

Idag är det första Juni, helt sjukt vad tiden går fort..


Jag och Ruben har inte mått helt ok den här veckan, jag har varit hostig, snorig, mensvärk och ont i huvudet. Och Ruben har varit hostig, snorig, febrig och det bara rinner ur ögonen på honom. Han har haft svårt att sova på nätterna och får små panik-attacker typ så han bara skriker rätt ut. Han vill inte äta heller, bara mot kvällen så går det bra. Så en tuff vecka har det varit men det gick lite bättre nu inatt som tur var.


Man känner sej så maktlös när ens lilla hjärta skriker rätt ut och verkar besvärad över något och man inte vet vad det är. Det bara skär i mamma hjärtat och igår gick det inte att hålla tårarna tillbaka :(


Han har varit väldigt mammig den här veckan också, säkert efter som han inte mår så bra. När någon annan har hållt i honom så har bara tittat efter mej och börjat gråtit på en gång och blir hur nöjd som helst så fort jag tar honom. Mysigt är det ju, men samtidigt jobbigt då man inte mår så bra själv och skulle behöva vila ut.

Men nejdå, inge vila här. Knapra lite värktabbletter och hostmedicin på de, och sen så är det bara ner på golvet och sjunga, leka och gulla med sin lilla älskling <3

Presentation


Halloj!
Kul att du kikar in på min sida!
Mitt namn är Tina och jag är 24år. Här berättar jag om min vardag som mamma åt 2 barn och sambo.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ruben


Ovido - Quiz & Flashcards